Veelgestelde vragen

Patiënten

  1. Zijn er voor mij kosten verbonden aan het gebruik van Oncokompas?
    Nee, je zorgverzekeraar vergoedt het gebruik van Oncokompas en het gaat niet ten koste van je eigen risico.
  2. Worden de kosten van het gebruik van Oncokompas bij mijn zorgverzekeraar gedeclareerd?
    Ja, na je aanmelding wordt een COV-check (COV=Controle Op Verzekeringsrecht) uitgevoerd en nadat je een uitnodiging voor deelname aan Oncokompas hebt ontvangen, wordt een declaratie naar je zorgverzekeraar gestuurd. Je zorgverzekeraar vergoedt het gebruik van Oncokompas en het gaat niet ten koste van je eigen risico.
  3. Als Oncokompas mij doorverwijst, wordt dit dan vergoed door mijn zorgverzekeraar?
    Veel zorg en andere hulp waar Oncokompas naar doorverwijst, wordt vergoed door de zorgverzekeraars. Bekijk de polisvoorwaarden van je zorgverzekeraar, dan weet je of de hulp die je wenst door jouw zorgverzekeraar wordt vergoed.
  1. Hoe kan ik gebruikmaken van Oncokompas?
    Je kunt deelnemen door het formulier in te vullen op de website van Oncokompas (link). Je krijgt dan een e-mail met inloggegevens waarmee je aan de slag kunt.
  1. Kan ik Oncokompas ook gebruiken in het buitenland?
    Je kunt gebruikmaken van Oncokompas in het buitenland wanneer je verzekerd bent bij een Nederlandse ziektekostenverzekeraar.
  1. Kan ik Oncokompas gebruiken wanneer ik zwanger ben?
    Als je zwanger bent of minder dan 6 maanden geleden zwanger bent geweest is het niet zinvol om Oncokompas te gebruiken. Als gevolg van de zwangerschap zijn er namelijk factoren tijdelijk veranderd (o.a. gewicht, voeding en beweging). Dit kan de betrouwbaarheid van de meting kunnen beïnvloeden.
  1. Ik heb naast kanker nog meerdere aandoeningen. Kan ik dan wel gebruikmaken van Oncokompas?
    Ja, dat kan. Houdt er wel rekening mee dat sommige adviezen van Oncokompas niet voor jou zullen gelden.
  1. Wie kan gebruikmaken van Oncokompas?
    Iedereen bij wie kanker is vastgesteld, direct of enige tijd geleden en waarbij de behandeling gericht is op genezing, kan gebruikmaken van Oncokompas.
  1. Kan een zorgverlener mij aanmelden voor Oncokompas?
    Ja, Oncokompas wordt ook uitgereikt door de oncoloog of oncologieverpleegkundige. Je krijgt dan via het ziekenhuis een activatielink uitgereikt. Hiermee kun je, in combinatie met je e-mailadres, inloggen op Oncokompas.
  1. Hoe kan ik mijn wachtwoord veranderen?
    Log in via https://www.oncokompas.nl, ga naar je naam bovenaan de pagina en klik hierop. Je ziet nu links je personalia en rechts je login-gegevens. Klik op de knop ‘Wachtwoord wijzigen’ en volg de aanwijzingen. Druk hierna links onderaan op de knop ‘Opslaan’. Log daarna weer uit. Als je de volgende keer inlogt, kun je dat doen met het nieuwe wachtwoord.
  1. Ik ben mijn wachtwoord/gebruikersnaam kwijt. Wat moet ik doen?
    Op het inlogscherm (https://www.oncokompas.nl) staat de tekst ‘klik hier als u uw wachtwoord vergeten bent’. Als je hierop klikt, kun je jouw e-mailadres opgeven. Je ontvangt dan per e-mail verdere instructies hoe je het wachtwoord kunt wijzigen.
  1. Wat is mijn gebruikersnaam?
    Je gebruikersnaam is het e-mailadres waarmee je aangemeld bent bij Oncokompas.
  1. Hoe verloopt de aanmelding als ik mij zelf wil aanmelden voor Oncokompas en niet via een zorgverlener?
    Druk op de knop ‘START ONCOKOMPAS’ en dan op de knop ‘AANMELDEN’ (nieuwe gebruiker) en vul vervolgens het aanmeldformulier volledig in. Geef ook aan wanneer je teruggebeld wilt worden voor een intake-gesprek door de oncokompas-consulent, een BIG-geregistreerde oncologieverpleegkundige van Care for cancer. Na het intake gesprek ontvang je een uitnodigings e-mail met activatielink waarmee je toegang krijgt tot Oncokompas.
  2. Wanneer vindt er een intake gesprek plaats?
    Om Oncokompas optimaal te kunnen gebruiken is het van belang dat je uitgenodigd wordt voor de juiste fase van behandeling waarin je je bevindt (voor behandeling / tijdens behandeling of na behandeling). Een intake gesprek vindt alleen plaats als je jezelf aanmeldt buiten de zorgverlener of het ziekenhuis om. In dat geval wordt door de oncokompas-consulent een triage afgenomen.
  3. Hoe lang duurt een intake gesprek?
    Een gesprek neemt ongeveer 10-12 minuten in beslag.
  4. Moet ik gegevens bij de hand houden voor het intake gesprek?
    Het kan zijn dat je gevraagd wordt naar je verzekeringsnummer, dus het is handig om je verzekeringspas bij de hand te hebben.
  5. Wat gebeurt er met de gegevens die ik verstrek tijdens het intake gesprek?
    Jouw gegevens worden gebruikt om je op de correcte wijze toegang te geven tot  Oncokompas. De gegevens die je aan de BIG geregistreerde oncokompas-consulent verstrekt, vallen onder de privacy regelgeving.
  6. Mijn zorgverlener heeft mij al aangemeld, waarom moet ik nu mijn account ‘activeren’?
    Voordat we de vragenlijst op maat kunnen maken, hebben wij eerst nog wat meer gegevens nodig, zoals bijvoorbeeld je geslacht en geboortedatum. Het activeren bestaat uit het invullen van deze extra gegevens.
  7. Mijn activatie is mislukt, hoe kan ik deze hervatten?
    Je kunt de activatie gewoon hervatten door in te loggen met de activatielink. Als deze niet meer werkt kun je bellen (088 – 3305088) of mailen (info@oncokompas.nl) naar de Helpdesk. Je krijgt dan een nieuwe activatielink toegestuurd. Als je al eens eerder bent ingelogd en je wachtwoord is geaccepteerd, dan kun je gewoon via de homepage inloggen.
  8. Ik kan de activatie e-mail niet vinden.
    Het kan zijn dat de activatie e-mail in de mailbox met ongewenste berichten (spam) terecht is gekomen en dat die box inmiddels geleegd is. Je kunt een nieuwe activatie e-mail aanvragen door een mail te sturen naar info@oncokompas.nl met onderwerp ‘nieuwe activatie e-mail’.
  1. Kan iemand anders meedoen op mijn account?
    Nee, iedereen die meedoet aan Oncokompas heeft een eigen account.
  1. Hoe verwijder ik mijn account?
    Om je account te verwijderen, stuur je vanuit het e-mailadres waarmee je bij Oncokompas bent aangemeld een e-mail naar info@oncokompas.nl. Je krijgt een bericht als je account is verwijderd.
  1. Hoe lang blijven mijn gegevens bewaard?
    De gegevens uit jouw Oncokompas dossier worden in principe 15 jaar bewaard. Dit is de algemene bewaartermijn die geldt voor medische gegevens. Na 15 jaar worden de gegevens vernietigd, tenzij er reden is om deze langer te bewaren. Je hebt op elk moment, zonder opgave van reden, recht op vernietiging van jouw gegevens. Stuur een mail naar info@oncokompas.nl als je jouw gegevens wilt laten verwijderen.
  1. Wie kunnen mijn persoonlijke gegevens inzien?
    Je kunt alleen zelf jouw persoonlijke gegevens inzien. Jouw gegevens worden geanonimiseerd gebruikt voor wetenschappelijk onderzoek. Deze gegevens worden niet gekoppeld aan jouw persoonlijke gegevens en zijn dus anoniem. Jouw zorgverzekeraar en behandelend specialist hebben geen toegang tot uw gezondheidsgegevens. Jouw privacy wordt dus gewaarborgd.
  1. Hoe kan ik het e-mailadres waarop ik door Oncokompas gemaild wordt veranderen?
    Ga als je bent ingelogd (via https://www.Oncokompas.nl) naar je naam bovenaan de pagina. Klik hierop, nu zie je links jouw personalia en rechts jouw inloggegevens. Je kunt jouw e-mailadres wijzigen. Druk hierna op de knop ‘opslaan’ rechts onderaan. Log uit. Als je weer inlogt, kun je dat doen met jouw aangepaste e-mailadres
  1. Vanaf welke computers kan ik inloggen op mijn account?
    Je kunt inloggen op alle computers die aan de technische eisen van Oncokompas voldoen. Het is niet verstandig in te loggen vanaf publieke locaties, zoals internetcafés.
  1. Kan ik mijn account verwijderen?
    Voor het verwijderen van jouw account dien je een e-mail te sturen naar info@oncokompas.nl vanaf het e-mailadres waarmee je bij Oncokompas bent aangemeld. Je krijgt een bericht van ons wanneer dit is gelukt.
  1. Kan ik een huisarts of andere medische professional toegang geven tot mijn account?
    Nee, dat is niet mogelijk. Wel kun je een rapportage (pdf document) met daarin jouw resultaten van Oncokompas uitprinten voor of e-mailen naar jouw zorgprofessional.
  1. Ik krijg een foutmelding bij het invullen van Oncokompas. Wat moet ik doen?
    Bij de foutmelding verschijnt er een vak waarin je jouw feedback kunt typen. Omschrijf zo duidelijk mogelijk waar het fout ging. Je krijgt van ons een melding wanneer de fout verholpen is. Je kunt vaak weer verder met Oncokompas als je de browser opnieuw laadt: druk hiervoor op F5.
  1. Ik krijg een melding dat Oncokompas geen advies voor mij kan bepalen. Wat moet ik doen?
    Neem contact op met de helpdesk: mail naar info@oncokompas.nl of bel 088-3305088 (op werkdagen tussen 9:00 en 17:00 uur). De helpdesk zal vragen wat je hebt ingevuld en de fout zo snel mogelijk herstellen.
  1. Ik krijg een melding dat Oncokompas geen hulpbronnen uit de Digitale Verwijsgids Oncologie kan ophalen. Wat moet ik doen?
    Neem contact op met de helpdesk: mail naar info@oncokompas.nl of bel 088-3305088 (op werkdagen tussen 9:00 en 17:00 uur). De helpdesk zal vragen wat je hebt ingevuld en de fout zo snel mogelijk herstellen
  1. Oncokompas ziet er vreemd uit (knoppen op een andere plek, vreemde getallen of icoontjes die er niet horen te staan). Wat moet ik doen?
    Controleer je browser. Oncokompas is goed te gebruiken vanaf Internet Explorer 9.1, Google Chrome, Safari en Mozilla Firefox. Als je dat niet hebt, kan je het beste eerst een van deze browsers installeren op je computer of tablet.
    Voor Chrome: https://www.google.com/chrome/browser/desktop/index.html.
    Voor Mozilla: https://www.mozilla.org/nl/firefox/new/.
    Voor Safari: https://support.apple.com/nl_NL/downloads/safari.
    Voor Internet Explorer: http://windows.microsoft.com/nl-nl/internet-explorer/download-ie.
  1. Wie kunnen mijn persoonlijke gegevens inzien?
    Alleen jijzelf kan jouw persoonlijke gegevens inzien gekoppeld aan jouw gezondheidsgegevens (de informatie die jij hebt ingevuld). Jouw gezondheidsgegevens worden op geaggregeerd niveau gebruikt voor wetenschappelijk onderzoek en verbetering van de zorg. Dit gebeurt geanonimiseerd en is daarmee nooit terug te herleiden naar een individu. Je zorgverzekeraar en behandelend specialist hebben geen toegang tot je gezondheidsgegevens. Je privacy is gewaarborgd. Als je dat wilt, kan je de adviezen die je hebt gekregen van Oncokompas, delen met je zorgverlener of partner. Dit kan door jouw dossier op te slaan als PDF en te printen of te mailen. Wel vraagt de zorgverzekeraar ons periodiek het gebruik van het Oncokompas te declareren, hiervoor gebruiken wij een beperkt aantal kenmerken uit jouw persoonlijke gegevens. Het gebruik van het Oncokompas wordt volledig vergoed door jouw zorgverzekeraar en komt niet ten laste van jouw eigen risico.
  1. Waarom is er een mogelijkheid voor zorgverleners om in te loggen?
    Oncokompas is continu in ontwikkeling. Daarom wordt het instrument ook begeleid geïntroduceerd door zorgverleners in ziekenhuizen, zodat er directe feedback en terugkoppeling kan plaatsvinden wanneer dat gewenst is. Zorgverleners krijgen hierbij alleen de bevoegdheid om mensen die kanker hebben (gehad) uit te nodigen en niet om de ingevulde gegevens in te zien. Je bepaalt dus zelf of jouw gegevens gedeeld worden.
  1. Kan ik een huisarts of andere medisch professional toegang geven tot mijn account?
    Nee, dat is niet mogelijk. Wel kun je een rapportage (pdf-document) van Oncokompas uitprinten of mailen. Hierin staan jouw resultaten.
  1. Zijn mijn persoonlijke gegevens goed beveiligd bij Oncokompas?
    De beveiliging van Oncokompas voldoet aan de wettelijke norm NEN-7510 voor informatiebeveiliging in de zorg en wordt periodiek gecontroleerd door Deloitte Assuring Medical Apps en continu gemonitord om de privacy van uw gegevens te waarborgen. Alleen jij hebt toegang tot jouw persoonlijke Oncokompas omgeving. Er worden geen individuele gegevens gedeeld met zorgaanbieders, zorgverzekeraars of andere partijen.
  1. Hoe lang blijven mijn gegevens bewaard?
    De gegevens uit jouw Oncokompas-dossier worden in principe 15 jaar bewaard. Dit is de algemene bewaartermijn die geldt voor medische gegevens. Na 15 jaar worden uw gegevens vernietigd, tenzij er reden is om deze langer te bewaren. Je hebt op elk moment, zonder opgave van redenen, recht op vernietiging van jouw gegevens. Wil je jouw gegevens laten verwijderen? Neem dan contact op met het team van Oncokompas via info@oncokompas.nl.
  1. Kan ik de vragenlijst een tweede keer invullen?
    Je kunt de vragenlijst meerdere keren invullen. Wij adviseren je om de vragenlijst in te vullen direct nadat je de diagnose van je zorgverlener te horen hebt gekregen. Vervolgens adviseren wij je om Oncokompas nogmaals in te vullen tijdens de behandeling. In de periode van controle (na de afronding van de behandeling) adviseren wij je om nogmaals de vragenlijst van Oncokompas in te vullen. Vervolgens kun je dat herhalen zo vaak als je wilt. Oncokompas zal je hiervoor automatisch een reminder toesturen. 
  1. Hoe start ik met de vragenlijst?
    Login op Oncokompas, ga naar uw eigen ‘Homepagina’ en klik op ‘Oncokompas invullen’.
  1. Kan ik de vragenlijst halverwege beëindigen en op een later tijdstip verder invullen?
    Ja. Vergeet niet op ‘Opslaan en stoppen’ te drukken wanneer u de vragenlijst wil stoppen. Je antwoorden worden opgeslagen en de volgende keer kan je dan gewoon verder gaan waar je gebleven bent. Ga de volgende keer naar ‘Homepagina’ en klik op ‘Oncokompas invullen’ om verder te gaan met de vragenlijst. 
  1. Ik heb de vragenlijst niet goed ingevuld, hoe kan ik hem aanpassen/herstellen?
    Door op de knop vorige te drukken krijg je de mogelijkheid om jouw antwoorden in te zien voordat jouw uitslag bepaald wordt. Kijk dus goed of uw antwoorden kloppen, voordat je verder gaat. Nadat de uitslag bepaald is kan je de vragenlijst niet meer aanpassen.
  1. Kan ik terugzien wat ik in de vragenlijst heb ingevuld?
    Nee. Je kunt niet terugzien wat je in de vragenlijst hebt ingevuld. Als je alle vragen hebt ingevuld, wordt dit onderdeel afgesloten.
  1. Hoe lang duurt het voor mijn uitslag beschikbaar is?
    Wanneer je de vragenlijst ingevuld hebt is de uitslag direct beschikbaar.
  1. Kan ik, ook als ik 60 ben, een goede uitslag hebben?
    Ja dat kan. Je uitslag kan, ongeacht je leeftijd, goed zijn.
  1. Ik voel me prima, maar heb toch een aantal rode welzijnsrisico’s. Hoe kan dat?
    Oncokompas kan geen diagnoses stellen, maar geeft wel een beeld van hoe gezond je leeft en van de kwaliteit van leven. Je kunt hoge welzijnsrisico’s hebben, zonder dat je ergens last van hebt.
  1. Bij wie kan ik terecht met de uitslag van Oncokompas als ik welzijnsrisico’s blijk te hebben?
    Je kunt de uitslag van jouw Oncokompas uitprinten en meenemen naar je eigen huisarts of behandelend specialist.
  1. Ik heb veel welzijnsrisico’s. Waar moet ik beginnen?
    Je kunt zelf kiezen welk probleemgebied je het eerst wil aanpakken. Als je graag hulp wilt bij het stellen van prioriteiten, kun je jouw verpleegkundige of arts om advies vragen.
  1. Mag ik meerdere hulpbronnen selecteren om mijn advies op de volgen?
    Ja, je kunt met meerdere hulpbronnen tegelijkertijd aan de slag.
  1. Hoe selecteer ik hulpbronnen waar ik gebruik van wil maken?
    De hulpbronnen die je kunt selecteren zijn te vinden na het onderdeel ‘Advies’. Klap de hulpbrontekst uit en klik op de groene knop ‘Selecteer hulpbron’.
  1. Hoe ga ik met mijn hulpbronnen aan de slag?
    Je kunt de geselecteerde hulpbronnen vinden in het hulpbronnenoverzicht van je Oncokompas dossier. Je dient zelf contact op te nemen met de organisatie, zorgverlener of cursus die je geselecteerd hebt. Dit kan je doen door de website te bezoeken die erbij hoort. Als er voor de hulpbron geen website bestaat, bijvoorbeeld voor je (huis)arts of verpleegkundige, kan je zelf contact met hem/haar opnemen.
  1. Moet ik bij een hulpbron melden dat ik via Oncokompas kom?
    Nee, je hoeft dat niet te melden.
  1. Waar komen de hulpbronnen in Oncokompas vandaan?
    De aangeboden hulpbronnen komen uit de Digitale Verwijsgids Oncologie (DVO). Dit is een landelijke database waar alle begeleidende zorg in de oncologie verzameld is. De DVO is opgesteld door een samenwerkingsverband van IKNL, de Leven met kanker-beweging, KankerNL, KWF, VU/VUmc (Oncokompas-team) en Stichting OOK.
  1. Mag ik alleen met de hulpbronnen aan de slag die bij mijn adviezen staan aangegeven?
    Je kunt met alle hulpbronnen aan de slag die je kunt selecteren. De hulpbronnen die je kunt selecteren zijn te vinden bij het kopje ‘ga naar weten’ onder ‘advies’. Klik op ‘Selecteer hulpbron’ om een actie te kiezen.
  1. Hoe kan ik mijn uitslag printen?
    Je kunt een uitslag printen door op de homepage aan de linkerkant van het scherm op ‘ga naar printbare resultaten’ te klikken.
  1. Waar is mijn Oncokompas dossier uit opgebouwd?
    Jouw Oncokompas dossier bestaat uit het welzijnsoverzicht: overzicht van sterk verhoogde welzijnsrisico’s, verhoogde welzijnsrisico’s en lage welzijnsrisico’s. Je kunt tevens per probleemgebied je vorderingen zien, wanneer je Oncokompas meerdere malen invult. Ook het overzicht van de geselecteerde hulpbronnen vindt je in jouw hulpbronnenoverzicht in Oncokompas dossier.
  1. Ik wil mijn Oncokompas uitslag graag vergelijken met de uitslag die ik kreeg toen ik de vorige keer Oncokompas invulde. Is dat mogelijk?
    Ja dat is mogelijk. Je kunt hiervoor terecht in jouw Oncokompas dossier.
  1. Hoe betrouwbaar is het profiel dat Oncokompas van mij maakt?
    Oncokompas is gebaseerd op de meest recente wetenschappelijke inzichten. Ook is Oncokompas mede ontwikkeld door een multidisciplinair oncologisch team en door experts die werken in de oncologische revalidatie en aanvullende zorg, zoals artsen, verpleegkundigen, fysiotherapeuten, diëtisten, logopedisten, maatschappelijk werkers en ervaringsdeskundigen. Oncokompas is ontwikkeld door de onderzoeksgroep ‘Samen leven met kanker’ en staat onder leiding van prof. dr. Irma M. Verdonk-de Leeuw, hoogleraar psychosociale oncologie aan de Vrije Universiteit Amsterdam en VU medisch centrum.
  1. Waar komen de hulpbronnen in Oncokompas vandaan?
    De aangeboden hulpbronnen haalt Oncokompas uit de Digitale Verwijsgids Oncologie (DVO). Dit is een landelijke database waar alle begeleidende zorg in oncologie verzameld is. De DVO is tot stand gekomen in een samenwerkingsverband van IKNL, NFK, KankerNL, KWF, VU/VUmc (team Oncokompas) en Stichting OOK.
  1. Welke relatie heeft Oncokompas met hulpbronnen die in het gezondheidsadvies zijn opgenomen?
    Oncokompas verdient geen geld aan het doorverwijzen naar hulpbronnen die in het advies zijn opgenomen. Daarmee waarborgt Oncokompas zijn onafhankelijkheid en de integriteit van het advies.
  1. Wat betekent CE?
    Oncokompas is CE-gemarkeerd als medisch hulpmiddel. De CE-markering geeft aan dat producten conform de wettelijke eisen kunnen worden ingezet en veilig te gebruiken zijn.
  1. Welke organisaties hebben de totstandkoming van Oncokompas mogelijk gemaakt?
    Voor de ontwikkeling van Oncokompas en wetenschappelijk onderzoek hebben Zilveren Kruis Achmea (SAG fonds), KWF Kankerbestrijding (Alpe d’HuZes fonds), Nutricia (Danone Ecofund), Pink Ribbon en ZonMw (Palliantie) subsidies toegekend aan prof. dr. Irma Verdonck van de Vrije Universiteit en VUmc. Het Integraal Kankercentrum Nederland (IKNL) en de Nederlandse Federatie van Kankerpatiëntenorganisaties (NFK) onderschrijven het digitale hulpmiddel.

 

Sinds 2016 is de organisatie Red-kite aangesteld om Oncokompas te beheren en ervoor te zorgen dat het hulpmiddel uitgereikt wordt. Red-kite is een leverancier van digitale oplossingen in de zorg.

  1. Hoe is Oncokompas beveiligd?
    De beveiliging van Oncokompas hanteert de norm NEN-7510 voor informatiebeveiliging in de zorg. Dit is dezelfde beveiligingsnorm waar organisaties die zich aansluiten bij het Landelijk Schakelpunt (LSP) aan moeten voldoen.

Zorgverleners

  1. Is het mogelijk om als ziekenhuis Oncokompas aan patiënten aan te bieden?
    In 2016 is Oncokompas gecontroleerd geïmplementeerd via ziekenhuizen. Hiervoor zijn afspraken gemaakt met alle verzekeraars. Het overgrote deel van de ziekenhuizen die een contract hebben met Zilveren Kruis/ACHMEA, zijn al aangemeld. Ziekenhuizen onder contract bij andere verzekeraars kunnen zich aanmelden via info@oncokompas.nl. Als je je aanmeldt voor Oncokompas komt ons implementatieteam eerst bij je langs voor een informatiesessie en een instructiebijenkomst. Als vervolgens de online beheeromgeving is geïnstalleerd, kan Oncokompas aan de patiënten worden aangeboden.
  1. Is het mogelijk om als gezondheidszorginstelling (eerste of tweedelijns instelling) Oncokompas aan patiënten aan te bieden?
    In 2016 is Oncokompas in eerste instantie geïmplementeerd via de ziekenhuizen. Daarna zal het ook worden geïntroduceerd bij eerste- en tweedelijns gezondheidszorginstellingen.
  1. Aan welke technische voorwaarden moet u voldoen als ziekenhuis om gebruik te kunnen maken van Oncokompas
    Om van je eigen online beheeromgeving van Oncokompas gebruik te maken, maak je gebruik van Internet Explorer (vanaf versie 9.1), Google Chrome, OS-X Safari, of Mozilla Firefox.
  1. Hoe kan ik een patiënt uitnodigen om deel te nemen aan Oncokompas?
    Je ontvangt van het implementatieteam inloggegevens voor jouw eigen online beheeromgeving. Tijdens een gesprek met een patiënt die de diagnose kanker heeft ontvangen kun je hem/haar uitnodigen voor Oncokompas. In je eigen beheeromgeving vul je enkele gegevens van de patiënt in (naam, geboortedatum en e-mailadres) en stuur je hem/haar een unieke activatielink naar Oncokompas.
  1. Kan ik als zorgverlener toegang krijgen tot Oncokompas om na te gaan wat het instrument inhoudt?
    Er is een demoversie beschikbaar op de publieke website die voor iedereen toegankelijk is. Zorgverleners in de ziekenhuizen die deelnemen aan het implementatietraject krijgen toegang tot de portal (het patiëntonderdeel)  van Oncokompas via een vouchercode. Zij kunnen dan doormiddel vanuit een fictieve patiënt het Oncokompas invullen.
  1. Wat is de toegevoegde waarde van Oncokompas voor zorgverleners?
    De toegevoegde waarde is er voor de patiënt. Deze krijgt, geheel nieuw in de oncologische zorg, de mogelijkheid tot zelfmanagement aangeboden. De patiënt krijgt een tool in handen waarmee hij/zij optimale informatie en begeleidende zorg kan vinden op het gebied van kwaliteit van leven, afgestemd op de persoonlijke kwaliteit van leven en voorkeur. De patiënt zal zich mogelijk eerder met problemen melden die verborgen of onbenoemd bleven.
  1. Wat is de toegevoegde waarde van het aanbieden van Oncokompas voor ziekenhuis?
    Ziekenhuizen die gebruikmaken van Oncokompas spelen in op de ontwikkelingen in de zorg, waarbij zelfmanagement van de patiënt centraal staat. De patiënt krijgt een tool in handen waarmee hij/zij optimale informatie en begeleidende zorg kan vinden op het gebied van kwaliteit van leven, afgestemd op de persoonlijke kwaliteit van leven en voorkeur. Doordat Oncokompas online wordt aangeboden, is het snel en gemakkelijk te gebruiken in de thuissituatie.
  1. Hoeveel extra werk kost zorgverleners het aanbieden van Oncokompas?
    De ziekenhuizen wordt gevraagd om patiënten bij het diagnosegesprek, binnen hun normale werkprocessen, te wijzen op Oncokompas en dit instrument kort toe te lichten. Vervolgens wordt gevraagd om het e-mailadres op te vragen bij de patiënt en deze vervolgens te registreren via de online beheeromgeving van Oncokompas. Daarna kan de patiënt zelf inloggen en gebruik maken van Oncokompas in de thuissituatie.
  1. Waarom heeft de patiënt behoefte aan Oncokompas?
    Het leven met kanker start direct na de diagnose. Ook al ligt het accent in de start op curatieve behandeling, patiënten moeten verder met de wetenschap dat hij eerder dood kan gaan dan gedacht. Dat geeft onzekerheid, levensvragen, angst, vaak vermoeidheid en soms boosheid en van allerlei andere problemen. Daarin moet een patiënt een nieuwe balans vinden. Dat is een forse opgave en vraagt om eerlijke informatie over wat kanker met iemand doet, wat de behandelingen met iemand doet en wat iemand zelf kan doen om grip te houden. De één kan en wil dat allemaal zélf, ondersteund door informatie, de ander heeft daar (meer) begeleiding bij nodig. Het Oncokompas voorziet in het ondersteuning bieden met informatie bij het zélf weer oppakken van het leven, de conditie en het toekomstperspectief.
  1. Hoe wordt de privacy van de data van de patiënten die gebruik maken van Oncokompas gewaarborgd?
    De data die worden vastgelegd in Oncokompas zijn altijd van de patiënt zelf. Bij deelname aan Oncokompas gaat de patiënt akkoord met het gebruik van zijn/haar geanonimiseerde gegevens voor onderzoek. Wij verstrekken uitdrukkelijk geen persoonsgegevens aan derden. Er worden dus ook nooit gegevens die herleidbaar zijn tot gebruikers gedeeld met zorgverzekeraars.
  1. Hoe is Oncokompas beveiligd?
    Oncokompas wordt aangeroepen in een beveiligde web-based omgeving. De beveiliging voldoet aan de norm NEN-7510 voor informatiebeveiliging in de zorg. Bij het verzenden en ontvangen van informatie wordt deze versleuteld met 256-bit SSL beveiligingscertificaten (Comodo). Dit type versleuteling vindt ook plaats bij internetbankieren.
  1. Kan ik als zorgverlener de resultaten van mijn patiënten inzien?
    De deelnemer kan alleen zelf de eigen resultaten inzien, de zorgverlener heeft geen toegang tot deze gegevens. Wel kan een deelnemer zijn/haar uitslag van Oncokompas printen en meenemen naar een consult met zijn of haar zorgverlener.
  1. Het lukt me niet om in te loggen. Wat moet ik doen?
    Vaak heeft dit te maken met een verouderde browser of een strenge firewall in het ziekenhuissysteem. Je kan contact opnemen met de Oncokompas helpdesk: info@oncokompas.nl of 088-3305088  op werkdagen tussen 09:00 en 17:00 uur).
  1. Kan ik een voorbeeld ‘print’ van een patiënt ontvangen?
    Ja, ga naar https://www.oncokompas.nl/demo. Hier vindt u voorbeeld pagina’s van Oncokompas.
  1. Hoe kan ik mijn wachtwoord veranderen?
    Ga naar de inlogpagina van Oncokompas(via https://www.oncokompas.nl >> inloggen of https://portal.oncokompas.nl/oncokompas/medewerker). Je ziet staan ‘klik hier als u uw wachtwoord vergeten bent’. Hiermee kun je ook jouw wachtwoord veranderen. Klik hierop en volg de verdere instructies.
  1. Wat is mijn gebruikersnaam?
    Jouw gebruikersnaam is het e-mailadres waarmee je aangemeld bent bij Oncokompas.
  1. Ik ben mijn wachtwoord/gebruikersnaam kwijt. Wat moet ik doen?
    Op de website www.oncokompas.nl selecteer ‘Start Oncokompas’ in het hoofdmenu (rechtsboven) en klik op de knop ‘Inloggen zorgverleners’. Je ziet staan ‘klik hier als u uw wachtwoord vergeten bent’. Klik hierop en volg de verdere instructies.
  1. Naar welke website moet ik gaan om te kunnen inloggen?
    Je kunt inloggen via de website www.oncokompas.nl: Selecteer ‘Start Oncokompas’ in het hoofdmenu (rechtsboven) en klik op de knop ‘Inloggen zorgverleners’.
  1. Wat kost het voor het ziekenhuis of de patiënt om Oncokompas te gebruiken?
    Zowel voor het ziekenhuis als voor de patiënt zijn er geen kosten verbonden aan het gebruik van Oncokompas. Voor patiënten valt Oncokompas onder de verzekerde zorg. Omdat Oncokompas wordt verzekerd als eerstelijns zorg, gaat dit niet ten koste van het eigen risico van de patiënt.
  1. Is Oncokompas alleen beschikbaar voor Achmea verzekerden?
    Nee, Oncokompas zal in 2016 beschikbaar zijn voor alle patiënten met kanker die onder behandeling zijn.
  1. Waarom wordt er vanuit Oncokompas ook naar eerstelijns zorgopties, die niet altijd verzekerd zijn, verwezen?
    Bekend is dat veel patiënten (en zorgverleners) niet op de hoogte zijn van welke zorg er eigenlijk allemaal is en waarop iemand een beroep had kunnen doen, verzekerd of niet. Daarmee heeft een patiënt ook niet de mogelijkheid gehad om hulp te vinden of te kiezen. Veel zorg is verzekerd en inderdaad sommige zorg ook niet. In de toekomst willen we in het systeem inbouwen dat je middels een verzekeringscheck ziet of bepaalde zorg wordt vergoed. Op dit moment is dat nog niet ingebouwd.
  1. Wat is de bewezen effectiviteit van Oncokompas?
    Er is uitgebreid vooronderzoek verricht om Oncokompas te kunnen ontwikkelen. Met een team van experts (artsen, verpleegkundigen, fysiotherapeuten, psychologen, diëtisten, logopedisten, bewegingswetenschappers, re-integratiedeskundigen, theologen, seksuologen, en vertegenwoordigers van de patiëntenverenigingen) is bepaald wat de inhoud van Oncokompas moet zijn. Er is een onderzoek naar de behoefte aan deze zorg gedaan door middel van een enquête via internet bij een groep van 339 patiënten met kanker. Een groep van 30 patiënten is geïnterviewd. Ook is een oncologisch team geïnterviewd. Al deze gegevens zijn gebruikt om Oncokompas af te stemmen op de wensen van de patiënten en zorgprofessionals. Een eerste versie van Oncokompas is getest op bruikbaarheid in VUmc. Op basis van de bruikbaarheidstesten zijn aanpassingen gedaan in Oncokompas en vervolgens is een prototype getest op haalbaarheid bij hoofd-halskanker patiënten in VUmc in Amsterdam, in LUMC in Leiden en in het MUMC in Maastricht. Daaruit is gebleken dat Oncokompas hen goed kan helpen bij het optimaliseren van hun kwaliteit van leven en leefstijl en het vinden van de juiste nazorg, maar dat er nog verdere optimalisatie nodig was. Daarom is Oncokompas doorontwikkeld tot een up-to-date online hulpmiddel: Oncokompas. De komende vier jaar zal verder onderzoek worden verricht naar de (kosten-)effectiviteit van Oncokompas binnen het door KWF -Alpe d’HuZes gefinancierde product: ICT4CANCER.
  1. Is Oncokompas ook voor naasten beschikbaar?
    Nee, nog niet. We zijn ons er van bewust dat ook de omgeving wordt geraakt door de diagnose kanker. We denken er dan ook over na om een Oncokompas voor naasten te ontwikkelen.
  1. Is Oncokompas geschikt voor patiënten die niet computervaardig zijn?
    De zorgverlener moet nagaan in hoeverre een patiënt computervaardig is en of Oncokompas een passend instrument is. Oncokompas is tevens te gebruiken met een tablet. Veel oudere patiënten maken juist gebruik van tablets. Er zullen altijd patiënten zijn voor wie Oncokompas niet geschikt is. Dat is echter geen reden om het niet in de gehele groep patiënten te introduceren. Het is een aanvulling op alle reguliere zorg en een mogelijkheid tot zelfmanagement.
  1. Welke patiënten kunnen gebruikmaken van Oncokompas?
    Oncokompas wordt na diagnose aangeboden aan patiënten die met een curatieve intentie behandeld gaan worden. De volgende inclusiecriteria worden daarnaast aangehouden: Leeftijd: 18 jaar of ouder, beschikt over toegang tot het internet, spreekt de Nederlandse taal en heeft geen cognitieve beperkingen.
  1. Kunnen patiënten die laaggeletterd zijn gebruik maken van Oncokompas?
    Ja, deze mensen kunnen ook van Oncokompas gebruik maken. Oncokompas bevat wel veel tekstuele informatie, het is daarom aan te bevelen dat zij Oncokompas samen met iemand anders invullen. Er zijn plannen om Oncokompas door te ontwikkelen waarbij er meer gebruik wordt gemaakt van multimedia zoals video’s en afbeeldingen.
  1. Is Oncokompas geschikt voor patiënten met gemetastaseerde kanker?
    Nee, Oncokompas is op dit moment bedoeld voor patiënten die curatief behandeld worden. Onze ervaring is dat palliatieve patiënten op een andere manier aangesproken moeten worden. Dat komt bijvoorbeeld tot uitdrukking in teksten die nu zijn geschreven vanuit het vertrekpunt dat patiënten curatief behandeld zijn; dan staat er “uw behandeling is gericht op genezing”. Voor iemand die weet dat hij niet meer beter wordt is dat een pijnlijke formulering. Teksten moeten daarop worden gecontroleerd en aangepast. In de nabije toekomst willen we Oncokompas ook expliciet geschikt maken voor deze patiëntengroep. Er zullen dan tevens onderwerpen worden toegevoegd die specifiek voor palliatieve patiënten relevant zijn, zoals bijvoorbeeld palliatieve sedatie.
  1. In hoeverre is er overlap tussen Oncokompas en de Lastmeter?
    De Lastmeter en Oncokompas zijn twee verschillende dingen. De Lastmeter is een kort screeningsinstrument en wordt in het ziekenhuis afgenomen door de zorgverlener. Oncokompas is een uitgebreider screenings- en signaleringstool dat antwoorden vertaalt in een advies dat altijd zelfstandig kan worden gebruikt door de patiënt. We verwachten niet dat de uitkomst van de Lastmeter tegenstrijdig zal zijn met wat uit Oncokompas komt. Oncokompas als zelfmanagementinstrument en de Lastmeter als screeningsinstrument kunnen gewoon naast elkaar bestaan.
  1. Hoe verhoudt Oncokompas zich tot PROMs?
    Zelfmanagement ondersteunen via vragenlijsten is iets anders dan het uitvragen van PROMs ten behoeve van reflectie op het zorgproces. Er wordt inderdaad wél gebruik gemaakt van dezelfde soorten internationaal gevalideerde vragenlijsten. Via Oncokompas krijgen patiënten een terugkoppeling van hun score, bij PROMs zien patiënten vooralsnog niets terug van hun inspanningen. We hopen dat Oncokompas in de toekomst die functie kan overnemen. Want de generieke en soms specifieke PROMs zijn nu voor een groot deel ingebouwd in Oncokompas.
Start Oncokompas